Riittääkö verkkokaupan ja kivijalkakaupan toiminnanohjauksen hoitamiseen yksi järjestelmä
Maestrolla hallitset erikoistavarakaupan monipuolisesti kivijalkakaupassa ja verkossa
Moderniin verkkokauppaan siirtyminen tai verkkokaupan vaihtaminen voi olla monelle B2C- ja B2B-kauppiaalle iso prosessi. Koko valikoiman siirtäminen kaikkine tuotetietoineen ja hinnoitteluvaihtoehtoineen verkkoon on monesti paljon työtä vaativa muutos.
Olemme Maestrolla halunneet keventää tätä polkua niin, että siirtymä on mietitty kokonaisuuden kannalta valmiiksi. Maestron kokonaisuus on tuotteistettu niin, että käyttöotto on tarvittaessa hyvinkin kevyt ja tarpeiden kasvaessa ratkaisu mahdollistaa palvelun kehittämisen lähes rajattomasti. Meiltä saat yhden katon alta erikoistavarakaupan taloushallinnon, materiaalihallinnon, myynnin järjestelmät sekä verkkokaupan.
Meiltä saat yrityksellesi eheän järjestelmäkokonaisuuden
Erikoiskaupan alalla eheä järjestelmäkokonaisuus tarkoittaa kokonaisuutta, jonka muodostavat
- Myyntikanavien työkalut – kassajärjestelmä, verkkokauppa ja asiakashallinta
- Toiminnanohjausjärjestelmä, joka sisältää materiaalihallinnon
- Taloushallinnon ratkaisut, sisältäen myynti- ja ostolaskujen käsittelyn, kirjanpidon ja raportoinnin.
Teidän yrityksellenne tämä tarkoittaa, että
- Tieto liikkuu saumattomasti läpi jokaisen toiminnon, ja turha ylimääräinen tuplatyö poistuu
- Kustannukset pienenevät, kun päällekkäisiä järjestelmiä ei tarvita
- Kulujen seuranta ja kassahallinta ovat hallussa
- Seuraat varastoarvoja reaaliajassa, ja ne näkyvät oikein myös verkkokaupassa
- Raha virtaa yrityksesi kassaan oikealla tavalla ilman viiveitä
Myös B2B-kauppa siirtyy verkkokauppaan vanhojen tilausjärjestelmien väistyessä
Kuluttajakaupan vanavedessä myös B2B-kauppa on jo alkanut kaikkien ennusteiden mukaisesti siirtymään verkkoon. Toimivan verkkopalvelukokonaisuuden taustalla on B2B-kaupassakin oltava kiinteä integraatio ERP-järjestelmän ja verkkokaupan välillä.
B2B-kaupassa toiminnanohjauksen tärkeitä toimintoja ovat esimerkiksi se, että asiakkaille voidaan luoda omia asiakaskohtaisia hinnastoja, nettohinnastoja ja vaikkapa asiakas- tai tuoteryhmäkohtaisia alennuksia. Nämä kaikki pitää pystyä tekemään monipuolisesti ja asiakkaan tarpeiden mukaisesti niin,e ttä ne näkyvät reaaliaikaisesti verkkokaupassa.
Moderni verkkokauppa ei tuo lisäkuluja
Monilla B2C- ja B2B-päättäjillä on epäilyksiä verkkokaupan kannattavuuteen liittyen. Epäilykset johtuvat usein joko huonoista kokemuksista tai omista olettamuksista. Verkkokaupan kannattavuutta voi syödä toki moni tekijä. Suurimpia katteensyöjiä ovat yleensä:
- Logistiikan- ja varastonhallinnan kulut
- Tietojärjestelmien ylläpidon kulut
- Useista yhteensopimattomista järjestelmistä johtuva tuplatyö ja virheiden määrä
Näitä kuluja on mahdollista pienentää, ja sitä kautta parantaa verkkokaupan kannattavuutta. Logistiikan kustannuksia voi vähentää toimituskumppaneita kilpailuttamalla.
Kaksi muuta mainittua kuluerää johtuvat siitä, ettei verkkokaupan ja toiminnanohjauksen välillä ole keskusteluyhteyttä. Ylläpitokustannukset ovat korkeita, koska maksetaan päällekkäisistä järjestelmistä. Tuplakirjauksia joudutaan tekemään, koska tieto ei kulje näiden eri välillä.
Me Maestrolla olemme ratkaisseet tämän haasteen asiakkaillemme integroimalla verkkokaupan tiiviisti Maestron toiminnanohjausjärjestelmään. Voimme tarjota asiakkaillemme aina valmiin kokonaispaketin ilman, että asiakkaan täytyy aloittaa omaa massiivista aikaa ja rahaa vievää integraatioprojektiaan. Verkkokauppaohjelmistomme muodostaa siis tehokkaan kokonaisuuden toiminnanohjauksemme kanssa.
Timanttiset-ketjun verkkokauppauudistus kasvatti kauppaa, paransi asiakaskokemusta ja automatisoi hallinnolliset prosessit
Timanttisten uusi verkkokauppa otettiin käyttöön muutama vuosi sitten kuukautta ennen Black Friday-alennusmyyntiä. Tämä aiheutti organisaation sisällä stressiä, mutta oli pakko tehdä sillä verkkokaupan haluttiin olevan valmis jouluun mennessä. Molemmat sesongit sujuivat kuitenkin ongelmitta ja verkkokauppaa tehdään nyt enemmän kuin koskaan.
Verkkokauppauudistus helpotti valtavasti sekä keskusorganisaation että myymälöiden arkea. Myös asiakkaille on kyetty tarjoamaan tehokkaampaa palvelua. Näin kertoo Timanttiset-ketjun toimitusjohtaja Sami Koskinen.
”Erityisen hyvä ja onnistunut muutos oli automaattinen tilausten käsittely. Aikaisemmin välitimme tilaukset manuaalisesti kauppiaille toimiston aukioloaikoina. Nyt tilaukset menevät automaattisesti oikealle kauppiaalle, ja kauppias voi ottaa sen käsittelyyn heti.”
Kuinka toteutimme keskitetyn Magento 2-verkkokaupan yli 50 myymälästä muodostuvalle Timanttiset-ketjulle, jossa on reaaliaikainen yhteys jokaisen myymälän varastosaldoihin ja toiminnanohjausjärjestelmään?
TT-Tools otti käyttöönsä Maestron ERPin ja siihen integroidun verkkokaupan
Koronavirus sai vantaalaisen ammattikäyttöön tarkoitettujen työkalujen B2B- ja B2C-kauppaa tekevän TT-Toolsin vauhdittamaan verkkokauppaprojektinsa läpivientiä. TT-Toolsin omistaja Timo Tiilikka kertoo, miksi uskoo verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen yhdistelmän olevan asiantuntemukseen nojaavan teknisen kaupan yrityksen kannalta paras ratkaisu.
”Koronapandemia viimeistään osoitti sen, että verkkokauppa on aivan pakollinen meidän kaltaiselle yritykselle pandemian muuttaessa asiakkaiden ostokäyttäytymistä radikaalisti.”
Vaikka itse mieluiten palvelee ja asioikin kivijalkaliikkeessä, hän muistuttaa ettei verkkokauppa ole irrallaan kivijalkaliikkeestä – varsinkaan teknisessä- ja B2B-kaupassa. Verkkokauppa palvelee myös kivijalan markkinointikanavana ja sisäänheittäjänä.
”Verkkokauppa palvelee meidän liiketoiminnassamme kahta tarkoitusta – Se on myyntikanava niille, jotka haluavat asioida verkossa, mutta se toimii myös tuotekatalogina niille, jotka haluavat asioida liikkeessämme.”
TT-Toolsilla on ollut käytössään Maestron toiminnanohjausjärjestelmä yrityksen perustamisesta saakka.
”Valitsimme aikanaan Maestron kaupan toiminnanohjausjärjestelmäksi erityisesti siksi, että myyntitapahtumat kassalla on Maestrossa mahdollista hoitaa erittäin nopeasti. Kun tuli aika valita verkkokaupalle toimittaja, oli integraatio toiminnanohjausjärjestelmään ehdoton vaatimus.
Koska Maestron tarjoamana Magento 2 -verkkokaupparatkaisuun sisältyi suoraan integraatio ERPiin, oli valinta verrattain helppo. Integraatio auttaa varmistamaan sen, että verkkokaupassa on varastosaldot aina ajan tasalla, hinnat ovat yhdenmukaiset molemmissa myyntikanavissa ja manuaalisen työn määrä on minimaalista.”
Maestron valmis integraatio Magento 2:een sisältää aina:
- Tilaukset verkkokaupasta Maestron ERPiin
- Tilausten toimituskuittaukset takaisin verkkokauppaan reaaliaikaisesti
- Tuotteiden siirto ERPistä Magentoon
- Tuotesaldot ERPistä Magentoon, tuotesaldomuutokset tehdään reaaliajassa
- Asiakaskohtaiset hinnastot ERPstä Magentoon
Isommille ketjuille toteutetussa verkkokaupassa esimerkiksi:
- Tuotesaldot lähetetään myymälöittäin verkkokauppaan.
- Verkkokaupassa saldojen summaus voidaan tehdä halutusti näistä, ja asiakkaalle voidaan näyttää saatavuus pilkottuna myymälöittäin.
- Tuotetietojen hallinta, reaaliaikaiset saldomuutokset, asiakaskohtaisten hintojen integraatio, tilauksien käsittely yhdessä paikassa ja reaaliaikaiset toimituskuittaukset.
- Ketjukauppiaille lisähyötynä esimerkiksi tilauksien automaattinen jako eri myymälöiden kesken joko postinumerolla tai sen hetkisellä myymäläsaldolla.
Haluatko tietää lisää? Voimme sopia esittelystä joko niin, että tulen paikan päälle teille – tai vaikkapa esimerkiksi puolen tunnin etäesittelyllä ensin oman tietokoneesi kautta.
Jesse Järvinen
Avainasiakaspäällikkö
jesse.jarvinen@maestro.fi
Puh. 0207 505 64